لما تمشي صح… ربنا يفتحلك أبواب مش شايفها
لما تمشي صح… ربنا يفتحلك أبواب مش شايفها
مش كل حاجة في الدنيا بتتحسب باللي قدام عينك.
إحنا بنسعى، بنخطط، بناخد بالأسباب، وبنمشي في الطريق اللي ظاهر قدامنا…
لكن في نفس الوقت، فيه عالم تاني ربنا بيدبّره من غير ما نحس.
فيه باب بيتفتح بسبب نية صادقة.
وفيه شخص ربنا يسخّرهولك عشان إخلاصك.
وفيه رزق ييجي من طريق مكنتش عامل حسابه.
وفيه تأخير يكون هو نفسه حماية.
المهم إنك تعمل اللي عليك بصدق، من غير لف ودوران، ومن غير اعتماد كامل على نفسك.
خد بالأسباب الظاهرة…
وخلي قلبك متعلق برب الأسباب.
لأنك لما تمشي بإخلاص في الطريق اللي شايفه،
ربنا يكشفلك من لطفه وتدبيره حاجات مكنتش تتخيلها.
اسعَ بصدق… وربنا هيدبّر لك ما لا تراه.

تعليقات
إرسال تعليق