سألت نفسك ليه في أوقات بتتعب فيها جداً ومفيش نتيجة، وفجأة تلاقي الأبواب كلها بتتفتحلك من حيث لا تحتسب؟ السر كله في "المعادلة" دي! 👇
السر بين "السعي" و "التساهيل" 🔑**
الكون اللي إحنا عايشين فيه ده ماشي بنظام دقيق جداً، ومقسوم لعالمين:
* **عالم الأسباب الظاهرة:** وده اللي إحنا شايفينه وبنتعامل معاه كل يوم.. (شغلك، دراستك، سعيك، وتعبك).
* **عالم الأسباب الباطنة:** وده العالم الخفي بتاع ربنا.. (التوفيق، البركة، التساهيل، والبيبان اللي بتتفتح فجأة بدون مقدمات).
المقولة العظيمة بتقول: **"إنَّ الكون يدور بعالم الأسباب الظاهرة، ويساويه عالم آخر بالأسباب الباطنة، وإن سِرْتَ بإخلاص في الأسباب الظاهرة كشف الله لك من الأسباب الباطنة."**
يعني إيه الكلام ده بالبلدي؟ 🤔
يعني لو إنت عملت اللي عليك في الحاجات اللي في إيدك (الأسباب الظاهرة) واشتغلت وسعيت بـ **"إخلاص"** وضمير، ربنا من رحمته وكرمه هيشغّلك العالم التاني (الأسباب الباطنة).. هتلاقي ترتيبات إلهية بتحصل عشانك، ناس بتتسخرلك، وعقبات بتتشال من طريقك كأنها سحر!
الخلاصة: متستناش المعجزة تحصل وإنت قاعد مكانك.. اسعى إنت بإخلاص في اللي تقدر عليه، وسيب "المعجزات والتساهيل" على رب الأسباب. ✨
💬 **قولنا في التعليقات:** إمتى آخر مرة سعيت في حاجة وتعبت فيها، وحسيت إن ربنا فتحها عليك من وسع بسبب "سبب باطن" مكنتش عامل حسابه؟



تعليقات
إرسال تعليق